Mt Cook & Christchurch (Kerst!)

7 januari 2018 - Hamilton, Nieuw-Zeeland

Ben ik weer! Door met de inhaalslag! Eergisteren ben ik weer aangekomen in Auckland, waar mijn reis begon! Over een weekje vlieg ik weer terug naar huis! Voor deze laatste dagen ben ik toch nog even gevlucht uit Auckland: naar Hamilton (waar ik nu ben) en Matamata (waar ik overmorgen heen ga).
Zoals ik al zei: inhaalslag! Ga er maar even goed voor zitten, want dit reisverhaal is weer wat langer! Sorry!!

Op mijn tweede dag in Mt Cook moest ik (weer) afscheid nemen van Abi! Ik zou haar wel weer in Wellington zien, dus niks aan t handje. (:

Samen met de Duitse Leonie was ik van plan die dag de Mueller Hut Route te doen. Het weer was die dag echter niet zo best en de volgende dag zou het beter zijn. We zijn die dag gewisseld van hostel en verder hebben we rustig aan gedaan.
Rond 4 uur klaarde het voldoende op en ben ik met Sabrina en de Nederlandse Elise naar de Tasman Glacier geweest. Hier waren een aantal kleinere wandelingetjes die we mooi konden combineren! Dit was erg gezellig en het uitzicht was weer top! We hebben veel gelachen met het maken van gekke foto's.
Aan het eind kwam de zon ook een beetje achter de wolken vandaan, wat het uitzicht natuurlijk nog beter maakte!

De volgende ochtend zijn we op tijd opgestaan. Ik moest eerst mijn tentje opzetten want ik zou de komende twee nachten gaan kamperen!
Vandaag dus de Mueller Hut Route! Rond half tien begonnen Leonie en ik met wandelen. Uiteindelijk iets later dan gepland, maar we hadden genoeg tijd! Het zou wel een pittige wandeling gaan worden. De route is maar 5,2 kilometer, maar zou zo'n 3 à 4 uur in beslag nemen, volgens de informatiebordjes en -website.
De wandeling begon met een kleine 2000 traptreden (het precieze aantal kan ik niet terugvinden, maar was geloof ik 1989). Ter vergelijking: de Domtoren heeft 465 traptreden. Ai caramba! Das niet niks! Al snel bleek dat Leonie een stuk beter kon doorlopen dan ik. Ik had wat vaker een kleine pauze nodig tussendoor. Na een tijdje gingen we beiden op ons eigen tempo lopen. Wat geen probleem was, want er waren voldoende anderen die de wandeling deden.
Na de bijna 2000 traptreden ging het pad over op... iets dat eigenlijk niet echt een pad was! Om de zoveel meter stond er een paaltje waar je naartoe moest om het 'pad' te volgen. Je kon zelf bepalen hoe je daar wilde komen: linksom, rechtsom, door het midden en alles daar tussenin! Op sommige delen ging dat zelfs op handen en voeten. Je moest in ieder geval telkens even goed kijken en bedenken hoe je de volgende paar meters wilde gaan aanpakken! Hoofd erbij houden dus! Dit was wel echt een heel erg leuk stuk en ook minder zwaar dan de trappen! Dit deel werd beloond met het eerste echte uitzichtpunt van de wandeling! En die was goeeed! Pol (mijn broer) zijn reactie op de foto's: ' Dit zijn wel de beste foto's tot nu toe, of niet??' Toen we net begonnen was het nog erg bewolkt, maar hier aangekomen waren de wolken zo goed als verdwenen! Wat een topuitzicht! Staat zéker in mijn top 3 van Nieuw Zeeland! Hier zag ik Leonie ook weer en samen hebben we hier nog ongeveer een halfuur gezeten.
Vanaf daar gingen we nog een halfuurtje door naar de Mueller Hut, waar mensen kunnen overnachten. Dit stuk liepen we zelfs grotendeels over de sneeuw! Aangekomen bij de hut hebben we nog even gezeten en wat gegeten. Tijd voor de terugweg! Dat vonden de knietjes helaas niet zo prettig natuurlijk! Gelukkig ging het wel een stuk sneller dan de weg omhoog.
Weer beneden aangekomen hebben we weer terug naar het dorp gelift. Hier heb ik wat gegeten en genoten van een heerlijke douche. Toen was het tijd om weer terug te liften want waar alle wandelingen begonnen, stond mijn tentje klaar! Ik moest wel mijn backpack ook nog die kant op zien te krijgen. Helaas ging het liften nu niet meer zo lekker. Maar weinig auto's gingen nog die kant op. Uiteindelijk heb ik 45 minuten moeten lopen, met backpack èn kleine rugzak! Aii, dat viel toch wel wat tegen! Ach... gelukkig was het nog niet donker. Jullie snappen wel dat ik erg blij was toen ik mijn tentje eindelijk had bereikt!

's Nachts was het helaas toch wat kouder dan ik had verwacht. Ondanks mijn vele lagen kleding. Uiteindelijk was een extra paar sokken nodig om me warm te houden!
Rond 9 uur werd ik mijn tentje uitgebrand. Ik had een redelijk lui dagje gepland vanwege de mogelijke spierpijn. Ik ben dus lekker rustig gaan ontbijten, heb mijn slaapmatje buiten gelegd en ben lekker in de zon gaan liggen! Muziekje aan: heerlijk. Ondanks dat ik me vaak heb ingesmeerd, toch een beetje verbrand! Tijd om iets te gaan doen dus. Een klein wandelingetje dan maar! Maar na het uitzicht van gisteren viel het uitzicht hier toch echt wel een beetje tegen. Hihi: verwend!

De volgende nacht had ik me met mijn dubbele paar sokken iets beter voorbereid op de kou en heb ik wat beter kunnen slapen!
's Ochtends ben ik weer lekker rustig opgestaan en heb ik de eerste helft van mijn bagage naar het hostel gebracht: de backpack. Na ongeveer een kwartiertje gelopen te hebben werd ik tòch nog opgepikt en precies voor het hostel afgezet. Perfect! En toen weer terug om mijn tentje af te breken en ook deze met mijn matje en slaapzak naar het hostel te brengen! Een auto vlakbij was ook net van plan om weg te gaan, dus ik kon mooi met hen meerijden! Top!

Dit was trouwens op 24 december! De straybus waar ik de volgende dag op zou zitten, was vandaag aangekomen. De Buschauffeuse kende ik al, dus ik besloot er in het restaurant even bij te gaan zitten!

Merry Christmas! 25 december! Op naar Christchurch!
Niet ècht te leukste plek om te zijn (met kerst), maar het gaat om de mensen met wie je bent, toch?! De buschauffeuse, de mega-enthousiaste 'Shorty', had inkopen gedaan voor een lunch en het diner! De lunch deden we onderweg naar Christchurch, namelijk in Tekapo! Tekapo is een wat saaier plaatsje, maar met een prachtig meer (Lake Tekapo)! Een gezellige kerstbrunch met mensen die ik eigenlijk nog helemaal niet kende! Één meisje had ik wel al eens eerder kort gesproken: de Nederlandse Liza.
Hierna reden we door naar Christchurch. Hier hebben we eerst even rustig onze spullen op de kamers neergelegd. Daarna zijn we met z'n vijven gaan koken. De rest van de groep had al andere plannen voor het diner. Het koken en het eten was weer erg gezellig! Lekker gekletst en grappige verhalen gedeeld over bijvoorbeeld de buschauffeurs van Stray. Afgesloten met een heerlijk toetje: Pavlova!
Na afloop hebben we met een groepje lekker film gekeken: ' Elf'. Kerst en films.. Altijd goed! Voor het eerst in jaren dat ik geen 'Home Alone' heb gekeken...

Op tweede kerstdag (wat ze hier kennen als 'Boxing Day') ben ik met een groepje naar het centrum gegaan. Toevallig alleen maar Nederlandse meiden: Liza, Demi, Nadine en Fianne. In de stad kwamen we ook Jurgen nog tegen! We hebben een beetje rondgelopen, heerlijke koekjes gegeten en we zijn langs het museum geweest. Ik ging 's middags op de mega-toeristische 'Cable Cars'. Dit is een ouderwets treintje dat door de stad gaat waarbij wat wordt verteld over de stad en zijn gebouwen. Vanwege de grote kans op aardbevingen gaan de funderingen van de (nieuwe) gebouwen diep de grond in. Zo was er een gebouw van 25 meter hoog, dat ook 25 meter diep was!! Ik heb er natuurlijk niet echt verstand van.. Maar ik kan me niet voorstellen dat het in Nederland daar ook maar enigszins op lijkt.

Hierna hebben we in het hostel lekker gekookt en zijn we voor een drankje en een kaartspelletje naar de bar vlakbij het hostel geweest. Dit ging helaas vroeg dicht vanwege Boxing Day, dus toen zijn we met het kaartspelletje verplaatst naar het hostel.

Oké, ik zal stoppen! Na Christchurch ben ik een paar dagen naar Akaroa geweest, ook wel 'Little France' genoemd. Hier zal ik jullie in het volgende verhaal over vertellen!

Doeeei!! xxx