Voorbereidingen, vliegreis en Auckland!

24 september 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Hee allemaal!
Oké.. Daar gaan we dan; typen!
Na overal nog even gedag te hebben gezegd middels feestjes en gezellig was de tijd gekomen om m'n tas in te pakken, nog een laatste nachtje te genieten van m'n eigen bedje en me naar het vliegveld te laten brengen (danku paps en mams!)! De weken naar zo'n dag toe zijn wat apart. Het meest opvallende hieraan vond ik dat mijn gedachten langzaam voor een steeds groter percentage bestonden uit NIEUW ZEELAND. Hierdoor had ik af en toe wat minder interesse voor mijn gesprekspartners, mijn excuses als je daar wat van hebt gemerkt!!
Momenteel zit ik in Auckland in een hostel een stukje verder van mijn eigen hostel, omdat wij zelf geen wifi hebben. Precies een week geleden stapte ik op zondag met paps en mams in de auto richting Schiphol! Gelukkig waren we nog niet zo ver toen ik me bedacht dat ik het allerbelangrijkste niet bij me had: mijn reisportemonnee met paspoort en dergelijke.. Oeps! Snel omgedraaid, teruggereden en opnieuw richting Schiphol: nu ècht! Tijdens de autorit kwamen toch eindelijk wel een beetje de zenuwen, die ik tot toen toe nog niet had gehad. We waren lekker op tijd, want ik was bang voor de gevaarlijk lange schiphol-rijen. Uiteindelijk waren er geen rijen bij zowel de bagage check-in als de douane; dus alle tijd! Op Schiphol hebben we met z'n drieën nog even iets gegeten en gedronken en toen was het moment daar: vanaf hier zou ik de komende tijd geen bekende gezichten meer zien! Oef, dat was toch wel even heftig, vond ik. Dus: nog vier keer gezwaaid en zes keer achterom gekeken, tot ik ze inderdaad niet meer zag. Een reis van ruim 30 uur lag in het verschiet. Overstappen in Frankfurt en in Bangkok (met een vage tussenstop in Phuket) en door naar Auckland!
In Frankfurt werd echter mijn naam omgeroepen! Gevolgd door een oppervlakkige ademhaling, een snel kloppend hart en klotsende oksels! De man achter de balie leefde niet echt met me mee en stelde een paar vragen. Belangrijkste was of ik wel weer weg zou gaan uit Nieuw Zeeland. Gelukkig had ik mijn tripje naar Australië vier dagen daarvoor geboekt; lekker op tijd, toch? Nou, dat was gefixt, gelukkig. Maar! In Bangkok ging er een keihard alarm af toen mijn paspoort werd gescand! Oh no, wat nu dan?! Blijkbaar moesten ze ook hier checken of ik Nieuw Zeeland wel weer ging verlaten. En ik maar denken dat ik het achter de rug had.
Nou ja, verder verliep de reis goed, afgezien van turbulentie tijdens het eten en dergelijke. Tijdens de vreemde stop in Phuket ontmoette ik Dylan, een kiwi op weg naar huis van een Europa-trip. Met hem heb ik de rest van de reis, tussen het proberen te slapen door, gekletst. Ik hoefde zelfs de bus naar het hostel niet meer te nemen omdat hij me een lift aanbood; heel relaxt!
Bij aankomst in het hostel (beetje een zwijnenstal) was het een uur of 1 op dinsdagmiddag. Ik wilde graag slapen, maar in een poging een jetlag te voorkomen, ben ik vrij snel het centrum in gegaan: wat een lelijke stad is dit zeg! Veel hoge gebouwen en werkzaamheden en vrij weinig sfeervols. Toen wilde ik zo snel mogelijk weg uit Auckland, zoals Dolon al had voorspeld. De bus van woensdag vond ik echter net te kortdag, die van zaterdag was vol, dus het werd maandag (morgen).
Woensdag ben ik met Dylan en zijn hond Onnox naar twee stranden en een uitkijkpunt geweest. Het eerste strand was Bethells Beach: een black sand beach. En dat is ècht zwart! Het ziet er gewoon uit alsof je op asfalt loopt, zo raar! Heel erg mooi vond ik het. Vanaf het uitkijkpunt hadden we een goed zicht op de stad, altijd leuk om zoiets te zien. Het tweede strand was een 'gewoon' lichtgekleurd strand, met hoge kliffen aan de zijkanten.
De volgende ochtend ontmoette ik Remco tijdens het ontbijt, een Nederlandse jongen die net als ik pas net was aangekomen in Auckland en nog geen plannen had voor de dag. We besloten samen een stadswandeling te doen. Tijdens de wandeling kreeg ik een wat beter beeld van de stad; er waren ook best wel delen die niet zo groot en sfeerloos waren! Die avond hebben we lekker en veel gegeten bij Mexicali. Op vrijdag zou ik switchen van hostel vanwege de zooi en omdat er veel mensen in het hostel verbleven die niet net zoals ik aan het reizen waren, maar aan het werk waren in Auckland. Dit maakte het onmogelijk om met hen de dag door te brengen, daar was ik toch wel naar op zoek. Helaas regende het die ochtend en moest ik lopen naar het andere hostel. In die 10 minuten voelde ik me een èchte backpacker: met een grote tas op m'n rug en m'n dagrugzak op m'n buik door de stad, haha.
Die dag ben ik naar het museum geweest en bij aankomst in het hostel ontmoette ik Emilia, een vrolijke Duitse meid met wie het meteen goed klikte! Vrij snel besloten we die avond samen een drankje te doen en de hostel-crew te volgen naar de bar! Ook Charlotte, een Nederlandse meid die ook in onze kamer verblijft, ging mee naar de bar! Het was niet zo druk maar we hebben het erg gezellig gehad! De volgende ochtend gingen we met z'n drieën met de ferry naar Waiheke Island! Mooie stranden en, na een glibberig wandelingetje omhoog door een soort bush bush, weer een aantal mooie uitzichtpuntjes over een paar van de stranden. Aan het eind van de dag nog langs een van de vele wijngaarden van het eiland geweest voor een kleine wijnproeverij. Fancy hoor, zo'n wijngaard!
Om 6 uur hadden we de ferry terug en kwamen we er achter dat deze dag ons wel redelijk had gesloopt! Weer op het vaste land hebben we snel een pizza gehaald en zijn we langzaamaan ons bed in gedoken; heeerlijk geslapen!
Vandaag zou ik met Dylan naar mount Eden, een van de vele vulkanen van Auckland! Helaas werd Dylan 's ochtends onverwachts opgeroepen voor z'n werk en besloot ik een fiets te huren om alsnog naar mount Eden te gaan. Ondanks dat het een mountainbike was, was het een zeer vermoeiende tocht richting de vulkaan! En om de spanning er een beetje in te houden: nog zo'n 200m tot het wandelpad de vulkaan op en toen gebeurde het! Ketting eraf. Ah neee! Fiets aan de kant gezet, tas af, m'n bananenshirt uit (om vlekken te voorkomen) en aan de slag! Oh... het is al gefixt! Haha, gelukkig is dat bij een mountainbike een stuk gemakkelijker dan bij m'n omafiets!
Eenmaal (uitgeput) aangekomen op de top van de vulkaan was er, ja, je raadt het al: weer een goed uitzicht over een groot deel van de stad! Ook kon ik vanaf hier een aantal andere vulkanen zien. Mount Eden is 15000 jaar geleden voor het laatst uitgebarsten en ondertussen bedekt met gras en bomen. Wel is er duidelijk een grote kuil te zien. Dit ziet er wel tof uit, zeker met de stad en de andere vulkanen op de achtergrond.
De terugrit naar het hostel was gelukkig een stuk minder vermoeiend, maar fietsen tussen het verkeer is toch wel spannend op sommige plekken, met name met meerdere rijbanen!
Zo komen we aan het eind van mijn tijd in Auckland voor nu! Dinsdag wilde ik zo snel mogelijk weg, maar nu voelt het toch wel gek om morgen daadwerkelijk te gaan. Charlotte gaat met dezelfde bus als ik. Emilia gaat met een andere maatschappij op vrijdag en zij gaat ook werken in Nieuw Zeeland, dus dat wordt afscheid nemen vanavond/morgenochtend! Bah. Maar ik zal wel moeten gaan wennen aan afscheid nemen.. Best gek hoe ik in 2,5 dag close met haar ben geworden. Hopelijk gaat het overal zo makkelijk, maar ik heb er wel vertrouwen in! :)
Morgen brengt de bus ons naar Paihia, met een tussenstop in Wharangei. Dinsdag staat er een dagtrip naar het allernoordelijkste puntje van Nieuw Zeeland op de planning; Cape Reinga!
Nou.. Dat was 'em dan!
Byee everybody!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Josine:
    Ha Jos,

Goed om te lezen dat het begin meteen goed is gegaan en je al heel snel mensen hebt ontmoet. Kijk uit naar je volgende verslag. Enjoy!
  2. Brechtje:
    Aahhh zo leuk Jos! Geniet er van :) xx
  3. Desiree:
    24 september 2017
    Leuk om te lezen. Stoer hoor. Kijk uit naar een volgend verslag van je avonturen!
  4. Jan:
    Hi daughtertje,

klinkt goed allemaal, trots op jou! Ga zo door!

Paps
  5. Ineke:
    Ha Jos,
    Gaat tot noch toe voorspoedig meisje!
    Houden zo!
    Veel plezier, Ineke
  6. Charlotte:
    24 september 2017
    Foto`s zijn op mijn laptop nòg mooier.
    Geniet en groetjes
  7. Marit:
    25 september 2017
    Leuuuk!! En je fietsje even maken huppakeee.
    Super vet om te lezen xxx
  8. Malou:
    26 september 2017
    Haha Jos. Ik voel helemaal die spanning bij de douane hahaha.

Fijne tijd XXX
  9. Wilma:
    26 september 2017
    Mooie verhalen Jos,
    Zucht , wou dat ik nog jong was:)
    Veel plezier
  10. Coby:
    29 september 2017
    Leuk om te lezen, veel plezier op je reis en ik lees met je mee!
  11. Dolon:
    29 september 2017
    Het is inmiddels geen Oakland meer zie ik?!;) Lang verhaal, maar klinkt goed!!