Whitsunday Island, Noosa and Fraser Island

26 november 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Eilanden, eilanden en nog meer eilanden! Ik ben er vrijwel zeker van dat ik tijdens deze reis op meer eilanden ben geweest dan in mijn hele leven vóór mijn reis! Het houdt niet op!

Zet jullie maar schrap, pak er misschien wat lekkers bij, want dit verhaal zal weer wat langer worden! Succes!

Op maandag 13 november (gefeliciteerd met je verjaardag Pollewops) had ik een dagtocht met een ocean raft op de planning staan! We zijn eerst op twee plekken wezen snorkelen. Dit waren plekken die nog bij de Great Barrier Reef behoren. Opvallend bij de eerste plek was dat het rif hier veel meer kleur heeft dan op het stuk waar ik eerder was gaan duiken (Cairns)! Het rif is aan het afsterven en daardoor verliest het zijn kleuren. Het aangroeien gaat helaas heel erg langzaam. Op de tweede plek hebben we vooral echt tussen de vissen gezwommen. Dat was leuk, want je zwom echt oog in oog met de vissen, terwijl je meestal meer boven ze zwemt.

Na het snorkelen vaarden we verder richting Whitsunday Island, Whitehaven Beach! Dit stukje van de tocht was nog best wel heftig doordat de zee onderweg wat wilder was. Ik zat tegen het zeezieke aan, maar gelukkig viel het mee. Whitehaven Beach was echt heel erg mooi! Bijna zeker het meest bijzondere strand dat ik ooit heb gezien! Ik kan nu in ieder geval geen ander strand bedenken dat zo bijzonder is. Het strand wisselt in spiraalvorm af met het water en dat geeft een heel mooi beeld! Het zand zelf voelde ook heel bijzonder aan en was fel wit! Voordat we een lekkere uitgebreide lunch voorgeschoteld kregen, zijn we naar het uitzichtpunt gewandeld. Vanaf hier konden we de spiraalvormen natuurlijk heel erg goed zien!  Echt heel erg mooi! Na de uitgebreide lunch hadden we nog anderhalf uur de tijd om over het strand te struinen. Aan het eind van de tijd begon het te regenen. We hadden dus eigenlijk precies geluk dat het niet nèt wat eerder was begonnen! De vaart terug naar Airlie Beach was gelukkig een stuk rustiger ondanks de regen! 's avonds heb ik nog een drankje gedaan met Johan (met wie ik was gaan jetskiën), die die dag in Airlie Beach was aangekomen.

Op dinsdag heb ik lekker rondgestruind door het stadje en moest ik om 5 uur bij de bushalte zijn voor de nachtrit naar Noosa! Dit was een rit van 16,5uur!! Oef.. heftig! Gelukkig lukte het wel aardig om te slapen in de bus, maar ik was tussendoor wel veel wakker!

Aangekomen in Noosa ben ik even naar het strand gegaan en heb ik de Costal Walk gedaan. Een wandeling van ongeveer 3 uur langs de kust. Onderweg was er een uitkijkpunt vanuit waar vaak dolfijnen gespot worden. Helaas had ik geen geluk. Wel kwam ik richting het eind van de heenweg een hagedis van ongeveer een meter lang!! *Slik!* Er kwamen nog twee mensen aangelopen die hier ook wel even voor stil gingen staan. Daar was ik wel blij mee, want ik vond het wel spannend om er langs te moeten. Gelukkig stak de hagedis na korte tijd het voetpad al over en was hij verdwenen.

Die avond kreeg ik met een grote groep een uitleg over de komende dagen. We gingen namelijk voor 2,5 dag naar Fraser Island! Het grootste zandeiland ter wereld! Daar zouden veel van ons ook zelf gaan autorijden en omdat  er bijna geen asfaltwegen zijn op Fraser Island, had het even een uitleg nodig!

Op donderdag moesten we vroeg uit de veren om met de bus naar Rainbow Beach te gaan. Daar werden we verdeeld in vier groepen en kregen we een auto toegewezen. Ik was al gauw enthousiast over mijn groepje! Ik vond het sowieso leuk om weer met een (grote) vaste groep een paar dagen door te brengen. Dat miste is toch wel van Nieuw Zeeland. Ik zat in de auto met de Engelse Ed en Adam, de Franse Nick en Marine, de Amerikaanse Allie, de Duitse Elena en de Frans-Canadese Ariane!

Daar gingen we dan! In 'onze' 4 Wheel Drive op naar de ferry! Eenmaal op 't eiland reden we over het strand naar het hostel. Ik zat zelf niet achter het stuur, maar het was toch wel heel cool om 'gewoon' over het strand te rijden! We hadden ook geluk met het weer, dus het was helemaal top! Aangekomen bij het hostel hebben we geluncht en zijn we vrij snel doorgereden naar de eerste highlight van het eiland: Lake McKenzie (ofwel ' Boorangoora')! De weg hiernaartoe was een stuk hobbeliger dan het strand! Ed zat achter her stuur. Het was even wennen, maar verder heel erg leuk! Lake McKenzie is een meer midden in het eiland. Dat zag er wel tof uit! Het schijnt dat je van het zand daar een zachte huid, zachte haren en schone tanden krijgt! Wij hebben wel even geprobeerd om onze tanden ermee te poetsen, haha! Ik heb geen verschil gemerkt.. Maar toch wel grappig om je tanden met zand te poetsen!

Na uitgebreid overleg bleek ik de aangewezen persoon om te rijden tijdens de terugweg! Oh no! Die hobbelige terugweg?! Ehmm.. Oké! In het begin was het wel even spannend, maar al snel heel erg leuk om te doen! Bij een vande diepste gaten in de weg ging ik toch een beetje te hard, dus toen zat de achterbank bijna tegen het plafond! Oeeps, sorry!! Na nog een interessante bocht zijn we weer veilig aangekomen bij het hostel!

's Avonds hebben we nog gezellig een drankje gedaan. Ik kwam wat Nederlanders tegen die samen met twee Australiërs op het strand even naar de sterren zouden gaan kijken. Dat wilde ik natuurlijk ook wel! En wat waren er veel te zien! Echt heel erg mooi! Ook nog drie vallende sterren gezien, dus het gaat weer helemaal goedkomen komende tijd!

De volgende dag hadden we een drukke planning! Als eerst reden we naar Eli Creek, een ondiep riviertje. De stroming in het riviertje was heel leuk want als je jezelf liet drijven, bracht het je zo terug bij de auto's! Het was wel heel erg koud, dus het duurde even voordat ik echt in het water lag, koukleum.

Na Eli Creek was het lunchtijd en daarna reden we door naar de Champagne Pools. Dit zijn rotsen langs de kust die gevormd zijn tot een soort zwembaden. Wanneer het zeewater hoog genoeg komt, lijkt het alsof er champagne in zit. Dit komt door het schuim dat de golven creëeren. Helaas hebben wij dit niet heel goed kunnen zien, doordat het water net te laag lag. Alsnog was het wel een hele mooie plek!

Vervolgens reden we door naar Indian Head. Dit is een rots die uit het eiland steekt. Vanaf boven hadden we een mooi uitzicht op het strand aan beide zijden. Vanuit hier hebben we ook heel veel zeeschildpadden gezien! Leuk leuk!

De laatste stop van deze dag was Maheno Shipwreck. Een schip dat na een breed verleden zijn rustplaats op het strand vond. Een bijzonder gezicht.

Het laatste stuk over het strand terug naar het hostel mocht ik weer rijden! Over het strand rijden was een stuk minder spannend, maar gaf juist een heel relaxt gevoel! Muziekje erbij en gaan!

Die avond zat ik in de kookploeg en hebben we lekker pasta bolognaise gegeten. Daarna nog een drankje gedaan en een potje pool gespeeld. Als afsluiting van de topdag zijn Elena, Marine, Ariane en ik voor een late duik het zwembad in gegaan!

De volgende ochtend moesten we weer redelijk vroeg uit de veren voor de laatste plek die we zouden bezoeken op het eiland! Lake Wabby! Helaas hadden we vandaag wat minder geluk met het weer. Vanaf de auto's moesten we ongeveer een uur naar het meer wandelen. Langzaamaan begon het te regenen. Eenmaal aangekomen was het tijd om te zwemmen! Mijn kleren zouden met de regen toch natter worden als ik ze aan had, dan wanneer ik ze in mijn tas zou doen. Na een tijdje besloten Marine, Ariane en ik naar een ander stukje aan de kant van het meer te zwemmen. Hier konden we van de zandbergen in het water rollen! Het klinkt misschien wat suf, maar we hebben echt heel erg veel gelachen daar! Ik zou het zo weer doen!

Toen het tijd was om terug te wandelen was het al een stuk harder aan het regenen. Ondanks dat de wandeling tussen de bomen was, zijn we toch allemaal als verzopen katjes aangekomen bij de auto's. Onze gids besloot dat we wat eerder zouden lunchen en terug te rijden naar de ferry. Met deze regen zat er ook niet veel anders op.

Die avond kwamen we terug in Noosa en was er een afterparty! Ik was super moe, maar we zijn toch nog best wel lang gebleven. Met ons gezellige groepje vond ik het ook echt weer heel jammer dat we gedag moesten gaan zeggen!

Op zondagochtend zou ik de bus weer in stappen naar mijn volgende stop: Brisbane!

Ik hoop dat het verhaal jullie niet al te lang is geworden... Maar ik vrees het ergste. Sorry lieve lezers! Ik zal proberen het de volgende keer wat korter te houden!