Abel Tasman, Westport, Wanaka en Queenstown

11 november 2017 - Magnetic Island, Australië

Kia ora! (eenvoudige vertaling: hallo en/of welkom)
We waren gebleven in Abel Tasman! Op woensdagochtend werd ik met een groepje vanaf onze accomodatie opgehaald voor een wandeling en een kayaktour met gids! Al snel raakte in aan de praat met Rheanna uit Schotland. Met haar heb ik tijdens de wandeling veel gekletst en we besloten samen in de kayak te stappen. Tijdens de wandeling bleek dat Abel Tasman National Park inderdaad echt prachtig is! Je loopt tussen de bebossing maar er zijn veel paadjes die je naar verschillende stukjes strand brengen. Ook langs het hoofdpad had je veel plekken waar je over de strandjes en de zee uit kon kijken. De wandeling duurde zo'n 2,5 uur en op de plek waar de wandeling eindigde kregen we een lunch en werden we opgehaald met de kayaks! Het was goed weer, maar er stond wel wat wind, dus golven. In het begin was ik wat zeeziek en heb ik zo snel mogelijk een pilletje ingenomen tegen zeeziekte. Dit werkte gelukkig erg snel dus we konden weer relaxt door! Ik had nog nooit gakajakt op de zee en dit was toch wel echt even wat anders dan wat ik gewend was. Het was wel echt heel erg leuk en we hadden een gezellige groep en een leuke gids. In het begon van de tocht hebben we een aantal zeehonden gespot! Omdat het zo hard waaide besloot onze gids om van de 5 kayaks een soort zeilboot te maken door 4 man een zeil vast te laten houden. Dit was echt heel tof! Voor degenen die het zeil vast moesten houden was het wat minder, maar ik kon lekker chillen, haha! Het laatste stuk dat we moesten kajakken was wel weer wat lastiger doordat er best wel wat golven waren op de plek waar we aan land gingen. We moesten dus oppassen dat we niet om zouden klappen en dat was soms wel lastig! Gelukkig lukte het allemaal wel!
Die avond zijn we met een paar meiden van de groep een Fat Tui Burger gaan halen. Dit zou één van de beste burgers van Nieuw Zeeland zijn. En ondanks dat 'ie al uit elkaar viel nog voordat ik een hap kon nemen, was het inderdaad heel erg lekker! Er zaten heel veel verschillende dingen op die allemaal goed bij elkaar paste.. Behalve de ananas, vond ik. Daarna hebben we heerlijk buiten bij het kampvuur gezeten!
De volgende ochtend ben ik rustig wakker geworden en heb ik met Thomas een wandelingetje naar en over het strand gemaakt. Een heerlijk rustig dagje met als afsluiting op de bank met Lord of the Rings.
De dag erna heb ik weer een stukje gewandeld in het National Park. Dit was echter hetzelfde stuk als de dag van het kajakken, maar dan iets korter en heen en terug. Dit keer was ik in m'n eentje en zag ik toch weer net andere dingen dan twee dagen ervoor. Ook deze dag heb ik weer afgesloten bij het kampvuur: dat verveelt toch eigenlijk nooit!
De dag erna (zaterdag) hadden we een lange busreis naar Westport. Een wat saaiig stadje dat eigenlijk alleen als tussenstop diende richting Franz Josef (gletsjers). In Westport zijn we 's avonds met een hele grote groep gezellig naar een kroeg gegaan om rugby te kijken: All Blacks (NZ) tegen Australië. Het begon goed, maar helaas hebben de All Blacks niet gewonnen. Ondanks dat was het gewoon een hele gezellige avond.
Op zondag reden we door naar Franz Josef, waar veel mensen een heli hike zouden gaan doen: met de helikopter naar boven en vervolgens naar beneden wandelen met gids. De heli hikes gaan in 5 van de 7 gevallen echter helaas niet door doordat het weer in Franz Josef vaak erg slecht is. Zo ook op de dag dat wij er waren. Het heeft de hele dag geregend, met kleine tussenpozen zonder neerval. We hebben nog een poging gedaan om andere wandelingen te doen, maar de regen bleef maar vallen dus ook dat hebben we uiteindelijk opgegeven. In plaats daarvan hebben we een paar kaartspelletjes gespeeld en weer gewoon gezellig gekletst.
Op dinsdag reden we door naar Wanaka. Voor mij was dit de mooiste busrit tot nu toe! Met name het eind. We reden namelijk langs Lake Wanaka en daar was het super goed weer! Achter het meer zagen de bergen en de lucht er echt heel erg mooi uit! Een plek waar ik me prima een tijdje zou kunnen vermaken door gewoon te genieten van het uitzicht! Het stadje waar we uitkwamen was erg leuk, maar heb ik eigenlijk weinig van gezien. Thomas en ik hebben richting 't eind van de middag een wandeling gemaakt tot de top van Mount Iron, en weer terug natuurlijk. Helaas was het niet meer zo zonnig als eerder op de dag, waardoor het uitzicht stiekem een klein beetje tegenviel. Ik had gehoopt dat het meer vanaf daar ook nog zo super mooi blauw was als dat het die middag was, maar het was een stuk donkerder geworden. Achja; lekker gewandeld en volgende keer beter!
Helaas hadden we niet heel veel tijd in Wanaka zelf. De volgende ochtend kwamen ik en een aantal anderen weer vroeg uit de veren om een ochtendje te gaan mountainbiken en daarna direct in de bus te springen naar de volgende stopplaats. De fietstocht was echt heel erg leuk! We gingen een heel stuk langs het meer met super mooie uitzichten! In het begin was het soms wel even spannend omdat we best dicht langs de rand fietsten met ups en downs. Gelukkig duurden de stukken omhoog fietsen niet te lang waardoor het goed te doen was. De ups en downs maakte het op deze manier echt een leuke fietstocht!
Na de fietstocht zijn we vrij snel in de Stray bus gesprongen en reden we door naar Queenstown! Daar aangekomen hebben we even kort een wandelingetje door de stad gemaakt en hebben we 'de beste hamburger van NZ' gegeten: de Fergburger. Weer zo'n mega grote burger! Hij viel gelukkig wat minder uit elkaar dan de Fat Tui Burger.. Maar ik vond The Ferg persoonlijk net iets minder lekker eigenlijk! Die avond heb ik met de Engelse Brian, Vlaamse Jynthe en Thomas een drankje gedaan in een erg gezellige bar vlakbij het hostel (Smiths). Hier zijn we zelfs nog best wel een aantal keer terug gekomen omdat de sfeer daar gewoon heel goed was! Op donderdag heb ik met Thomas de Queenstown Hill beklommen. Het was best wel een pittige wandeling ondanks dat het niet heel lang duurde. Tijdens het stijgen waren er weinig dalingen tussendoor, welke vaak wel aanwezig zijn in andere wandelingen. Met veel pauzes tussendoor zijn we toch aangekomen bij de top. Vanaf daar konden we voornamelijk het meer zien met daarachter de bergen. Helaas was er maar een klein stukje van de stad dat we vanuit daar konden zien.
Ik ben best wel een aantal dagen in Queenstown geweest, maar zal de rest over Queenstown in een volgend verhaal schrijven, zodat ik het weer even voor jullie, en mezelf, opbreek.
Ondertussen zit ik ook alweer zes dagen in Australië en is mn volgende verhaal wel al grotendeels af, dus hoop die ook snel te posten!
Doeeeii!😚

1. Dolon:
    11 november 2017
    Sounds good!! Lake Wanaka kan ik me ook nog heuuul goed herinneren! Enjoy Australia! Stiekem nog benieuwder naar díe verhalen natuurlijk;)
  2. Ciska:
    11 november 2017
    Door je burger verhalen heb ik nu extra honger. Leuk je verhaaltje weer, je doet zoveel!! Ik ben ook heeel benieuwd naar Australië! kusjesssss
  3. Charlotte:
    11 november 2017
    Hopelijk binnenkort weer gratis internet voor de foto`s.
  4. Mieke Hilverts:
    12 november 2017
    Leuk om met je mee te kunnen lezen Josefien! Wat een belevenissen!
  5. Josefien:
    Hahaha sorry Cis!
    Ben nu bijna een week in Australië en ben tot nu toe wel enthousiaster over Nieuw Zeeland.. Maar dat kan verschillende redenen hebben uiteraard ;)
    Foto's zullen nog wel ff moeten wachten want via deze site zou ik allesl foto's één voor één moeten uploaden en dat schiet natuurlijk niet op!
  6. Josefien:
    Hahaha sorry Cis!