Queenstown & Mount Cook! So lovely!

3 januari 2018 - Raetihi, Nieuw-Zeeland

GELUKKIG NIEUWJAAR ALLEMAAAAL! Ik hoop dat jullie allemaal een leuke jaarwisseling hebben gehad en wens iedereen een geweldig 2018 toe! Mijn 2017 was in ieder geval top! Laatste stukje van mijn hele leuke eindstage op het SBO; afgestudeerd; mijn eerste echte werkervaring als logopedist met plezier opgedaan en uiteraard deze reis naar het prachtige Nieuw Zeeland met als bonus drie weken Australië. Moeilijk te overtreffen dit jaar, denk ik zo. Maar ik start er in ieder geval met een goed gevoel mee!

Zoals wel vaker de laatste tijd heb ik weer een lui dagje. Dat betekent tijd voor een nieuw reisverhaal! Momenteel ben ik weer op het Noordereiland en is het eind van mijn reis in het zicht! Ik moet zeggen dat ik ook wel weer zin heb om thuis te zijn en iedereen weer te zien. Ik heb de laatste tijd minder zin om dingen te ondernemen en er zijn geen dingen meer die ik ècht graag zou willen doen. Ik ben nu in Raetihi: een dorpje vlakbij Tongariro National Park. Ik was namelijk van plan om de Tongariro Alpine Crossing (die ik op 13 oktober heb gedaan) nog een keer te doen! Dit leek me tof omdat het er nu heel anders uitziet dan toen. Helaas is het niet doorgegaan vanwege het weer. Ik baal wel een beetje, maar ik ben ook extra blij dat ik toen wel de kans had en het toen besloot wel te doen!

Maar goed. In mijn vorige reisverhaal vertelde ik over Queenstown. Op dinsdag 19 december was mijn laatste dag daar. Na het avondje stappen heb ik lekker uitgeslapen en ben ik met de Duitse Steffen gaan bedenken wat we die middag eens zouden gaan doen. We besloten om naar The Underwater Observatory te gaan. Een soort aquarium, maar dan dat je de wilde dieren van Lake Wakatipu kon zien. Het waren best wel een aantal vissen, maar ook eenden kon je van onderaf zien zwemmen. Er was een knopje waarmee je een beetje voer aan de dieren kon geven. Dit was vooral leuk omdat je dan de eenden ook zag duiken en zwemmen: iets dat je normaal gesproken niet zo goed kunt zien. Dat zag er erg grappig uit. Ze kunnen ook best wel lang onder water blijven! Verder waren we vrij snel uitgekeken.
We besloten een rondje door het park te lopen. Hier liepen we tegen 'Lawn Bowlen' aan. We besloten de benodigdheden hiervoor te huren. Het spel lijkt heel erg op Jeu des boules. Er zijn echter wat meer regels dan ik weet van Jeu des boules en de ballen zijn anders. Ze zijn namelijk een stuk groter en niet helemaal rond. Dit zorgt er voor dat je niet recht vooruit kunt rollen en dat het mikken een stuk lastiger is! Hier heben we ons wel weer even mee vermaakt, haha. Na ongeveer een uur gespeeld te hebben, moest Steffen gaan omdat hij moest werken. Ik besloot terug te gaan naar het hostel.

In het hostel waren mijn Amerikaanse kamergenoten Chris en Kellie nèt van plan om weg te gaan voor een beetje Acro yoga. Kellie geeft ook yogalessen thuis. Ze vroegen of ik zin had om mee te gaan en dat leek me wel wat! Acro yoga was heel anders dan de yoga die ik gewend was van de sportschool. Het kwam eigenlijk neer op samen vliegtuigjes maken, zoals je dat vroeger als kind deed: de een ligt op z'n rug met z'n voeten in de lucht, de ander maakt met zijn/haar lichaam een vliegtuigje boven op de voeten van degene die op de grond ligt. Uiteindelijk hebben we qook wel iets ingewikkeldere dingen gedaan. Dit was heel leuk: weer een beetje kind maar wel met een yoga mindset!

Na afloop hebben we lekker wrapjes gegeten in een barretje. 's avonds gingen we op zoek naar een andere bar voor wat drankjes, met twee jongens die Chris en Kellie al kenden. Uiteindelijk kwamen we uit bij een bar met hele leuke en goede livemuziek! Met wat geklets, meezingen en een jarige Jet in het publiek weer een hele gezellige avond! Ik heb het niet te laat gemaakt, want de volgende dag stond de Stray bus weer voor me klaar om naar Mount Cook te gaan!

Mount Cook: eindelijk weer een stadje waar ik nog niet was geweest! Ik had gehoord dat Mount Cook echt heel erg mooi was dus ik keek er erg naar uit! Ik had graag 3 nachten willen blijven, maar die bus zat vol... Daarom besloot ik maarliefst 5 nachten te blijven! Toen ik ging boeken zaten de hostels echter al redelijk vol, dus ik moest een aantal keer switchen en zelfs kamperen! Uiteindelijk sliep ik 1 nacht in de lodge, 1 nacht in het YHA hostel, 2 nachten op de camping en de laatste nacht weer in de lodge! Lekker uitpakken en inpakken dus!

Bij aankomst in Mount Cook zijn we na het inchecken vrij snel met de bus naar het begin van veel van de wandelingen gebracht. Hier gingen veel van ons de Hooker Valley Walk doen. Ik ook. Samen met Abi, Sabrina en een Amerikaans meisje van wie ik de naam even ben vergeten... Ik had in Wanaka eigenlijk al afscheid genomen van Abi en Sabrina, maar we kwamen er achter dat we toch nog een keertje op dezelfde bus zouden zitten! Gezellig! Het was een leuke, eenvoudige, gezellige wandeling met aan het eind van de heenweg een mooi uitzicht over een stukje van de gletsjer, de vallei en niet te vergeten: Mount Cook! Heel erg indrukwekkend!
's avonds hebben we met een groepje gekookt en toen het donker was hebben we nog even naar de vele sterren gekeken! Mount Cook (village) is namelijk één van de beste plekken in Nieuw Zeeland om sterren te kijken omdat er heel erg weinig lichtvervuiling is! Zo moooi!

De rest van mijn avonturen in Mount Cook zal ik jullie de volgende keer vertellen. Vertellen over mijn laatste dag in Queenstown was toch even iets meer tekst dan ik had verwacht! Oopsie! Dat kort en bondig schrijven lukt nog steeds niet echt, haha! Mijn excuses hoor, jongens en meisjes!

Tot de volgende keer en tot snel in het kikkerlandje!
xxx

1. Jan:
    3 januari 2018
    Ha Josje,
    Ach, kort, bondig, my ass!
    Als jij d'r maar lol in hebt en dat kunnen we wel lezen!

Ga lekker zo door met reizen en schrijven, dan komt die bestseller vanzelf!

Niet vergeten te knipp'n met de vingers als het leuk is, niet vergeten om d'r even bij stil te staan, als het mooi is, want voor je 't weet is 't weer gewoon kikkerlandje met regen, kou en erger..

Tot gauw, nachtjes tellen!

Japs
  2. Mieke Hilverts:
    3 januari 2018
    Jij ook een heel gelukkig nieuwjaar, wat leuk dat 'ik' in je jaaroverzicht sta! ;) veel plezier nog met de laatste dagen!