Eastcape, Lake Aniwhenua, Whakahoro (blue duck station)

13 oktober 2017 - Whakahoro, Nieuw-Zeeland

Nummer 4!
Vandaag is het heerlijk weer! Dat konden we ook wel weer even gebruiken na een paar dagen met aan en uit regen (typisch Nieuw Zeelands weer). Ik zit lekker in de hangmat in de tuin van ons hostel in Whakahoro. Nu ik dit aan het schrijven ben is het donderdag 12 oktober. We zijn hier gisteren aangekomen en verblijven hier in totaal twee nachten. Ik merk dat ik het wel echt lekker vind om niet elke nacht ergens anders te slapen. Dit geeft lekker even wat rust, tijd om te chillen en bijvoorbeeld de was te doen.
In mijn vorige verhaal was ik gebleven bij onze weekendtrip naar de oostkust. Op de zaterdag verbleven we in Maraehako Bay bij een heel mooi baaitje. Het is echt wel een perfecte plek voor een hostel. Helaas was het hostel niet erg goed onderhouden, zaten de lakens onder de hondenharen en zaten er veel haren in het doucheputje. Heel erg zonde van zo'n mooie plek! Op zondag zijn we van Maraehako Bay naar Tatapouri gereden. Onderweg zijn we heel erg vaak uitgestapt voor mooie uitzichtpunten, een wandelingetje naar de vuurtoren en over een super lange pier. Eenmaal aangekomen bij het volgende hostel bleek het ook daar weer heel erg mooi te zijn, maar was er niet heel erg veel te doen. Uiteindelijk hebben we gewoon lekker gekletst, muziek geluisterd en een wijntje gedronken. De volgende dag zijn we, wederom met veel tussenstops, teruggereden naar Rotorua. Die avond hebben we lekker gegeten bij Sobar en zijn we nog even uitgeweest in de Lava Bar. De volgende dag konden we redelijk uitslapen: we moesten uitchecken om 10 uur en de bus vertrok pas om 12.45 uur. Een heerlijk rustige ochtend!
Op dinsdag zaten we dus in de bus naar Lake Aniwhenua. Een bus met allemaal nieuwe mensen, op één iemand na (de Oostenrijkse Chris). In Lake Aniwhenua verbleven we in een hostel inclusief avondeten, dessert en ontbijt. Het is echt een hele mooie plek met een adembenemend uitzicht over het meer. We konden er voor kiezen om deel te nemen aan een of meerdere activiteiten. Ik had besloten om mee te doen aan het leren van de Haka: een traditionele Mauridans. Dit was echt heel erg leuk! Ik zou willen dat we er net iets meer tijd voor hadden gehad. Na de activiteiten was het tijd voor een traditionele Maorimaaltijd: Hangi. Voor het bereiden van de Hangi werd een gat gegraven in de grond. Onderin werden hete stenen gelegd. Hier op werden kip, groenten en aardappels gelegd. Vervolgens werd er water overheen geschonken, werden er natte doeken en droge doeken overheen gelegd en als laatste werd er aarde overheen geschept. Zo werd het eten dus eigenlijk gestoomd. Het eten was erg lekker, maar ik proefde persoonlijk niet echt het verschil met de gebruikelijke bereidingswijze. Na het eten kregen we een uitleg over de reden en de werkwijze van dit bijzondere hostel. Ze zijn hier eigenlijk mee begonnen om het dorp en met name de kinderen van het dorp te helpen. Er is veel armoede waardoor niet iedereen altijd ontbijt, lunch en avondeten heeft. Normaliter worden alle restjes van het eten door de passagiers van de Stray bus naar de scholen gebracht voor de kinderen. Helaas is het deze week nog vakantie dus konden we dat niet doen. Maar het hele idee achter het gebruik van toerisme om het dorp te helpen, vond ik wel heel erg tof bedacht en goed opgezet. Die avond was er een moment om onze Maori-tourguide vragen te stellen over vrijwel alles dat te maken heeft met Maori. Dit was een leuke manier om meer te leren over de gemeenschap en hun (vroegere) gewoontes.
Op woensdag (gisteren) zijn we doorgereden naar Whakahoro. Onderweg moesten we best wel veel boodschappen doen omdat er bij ons verblijf in de buurt geen supermarkt is en bij het volgende verblijf ook niet. Het had gekund dat ik langer zou blijven in het volgende hostel, in verband met het weer en de Tongariro Alpine Crossing. Dus ik moest heeel veel boodschappen doen, waar we niet super veel tijd voor hadden, dus het was allemaal een beetje gehaast. Gelukkig was ik wel weer op tijd terug bij de bus en konden we weer verder. Die avond hebben we in het hostel weer gezellig een spelletje gedaan, gekletst en wijntjes gedronken. Vandaag heb ik heerlijk uitgeslapen en ging ik 's middags kleiduifschieten! Iedereen had 2x 5 schoten. Ik heb er ééntje geraakt! Whoehoee! Hahah. Was wel echt heel erg leuk om een keertje te doen!
Zojuist hebben we te horen gekregen dat de Crossing wel doorgaat, maar wel met gids. Dit betekent dat de prijs een stuk hoger zal zijn. Toch heb ik besloten het wel morgen te doen. Als het goed is, is het weer op de heenweg goed dus zal het uitzicht goed zijn en dat is natuurlijk waar het allemaal om draait! Ik zie een klein beetje op tegen de wandeling maar ik zie er ook zeker wel heel erg naar uit en ik ben heel benieuwd hoe ik het ga doen. Ik ga het jullie laten weten in mijn volgende reisverhaal!!
Morgenochtend vertrekt de bus om 6 uur! Volgens mij (en hopelijk) de vroegste start met de bus! Mijn broodjes voor morgen heb ik al gesmeerd en m'n kleding heb ik klaargelegd. Vanavond vroeg onder de wol voor een goede nachtrust voor de grote dag!
Doeeeeeii!
PS: dit verhaal post ik pas op vrijdagavond want hier in Whakahoro hebben we geen bereik

1. Charlotte:
    13 oktober 2017
    hup met de beentjes, hoe gaat het met de spierpijn?
  2. Josefien:
    13 oktober 2017
    Oeeh.. Daar zal ik morgen even op terug moeten komen. Tot nog toe no problemo!
  3. Ineke:
    15 oktober 2017
    Ik ben benieuwd naar "the crossing" en wat die tocht behelst! Succes
  4. Dorien:
    15 oktober 2017
    Dat is allemaal leuk om mee te maken,genieten dus.Martin en ik genieten van je reisverhalen .Ga zo door. Niet vergeten om naar hotwater beach te gaan!!
  5. Josefien:
    16 oktober 2017
    Beentjes en billen heb ik de afgelopen dagen wel wat gevoeld, maar minder erg dan verwacht!
    Morgen op de ferry naar het zuidereiland, denk dat ik er dan wel aan toe kom om weer even wat te schrijven!
    Hot water beach heb ik al afgevinkt Tante! Staat in het verslag bij Hahei 😉
    Leuk dat jullie zo actief meelezen!😀