Hahei, Raglan en Rotorua

7 oktober 2017 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Aaaand moving on!
Terwijl ik begin aan mijn derde reisverhaal ben ik net ingestapt in de bus van Rotorua naar Maraehako Bay. In Rotorua heb ik een paar rustige dagen gehad, zeker in vergelijking met de 2 weken ervoor! Maar ik loop nog een aantal steden achter met schrijven, dus dat eerst!
Mijn vorige verhaal eindigde met een korte stop in Auckland. Op donderdag reden we door naar Hahei. Hier hebben we ons vrij snel gesettled in het hostel. In de buurt hebben we met een groepje van ongeveer 10 de Cathedral Cove Walk gedaan. Een leuke wandeling met heel veel mooie uitzichten op de zee, het strandje en een aantal eilanden rondom. Aangekomen bij de Cathedral Cove leek het ietwat op The hole in the rock, maar dan op het strand in plaats van in de zee. Je kon er dus onderdoor lopen en ik kan jullie vertellen dat de naam 'Cathedral Cove' erg goed aansluit op wat er te zien is. De terugweg begon met trappen omhoog en dit was erg vermoeiend! Ook de rest van de terugweg was vermoeiend en ik liep echt achter de rest van de groep aan. Oeps, m'n conditie is niet zo best!
Die avond hadden we een barbecue en hebben we tot laat lekker bij het kampvuur gezeten en gekletst.
De volgende dag zou ik met Annick een mountainbike huren, een aantal meiden sloten aan. Maar aangekomen bij de receptie bleek dat ze op die dag de mountainbikes nog niet verhuurden. We besloten een wandelingetje te maken aan de andere kant van het strand. Niet een super interessante wandeling, maar wel weer een mooi uitzicht. Op de terugweg gingen we over het strand en moesten we een klein stukje door het water.. Dat was toch iets dieper en kouder dan het leek!
Aan het begin van de avond zijn we met de Stray bus naar Hot Water Beach gereden. Het zeewater is daar gewoon koud, maar op sommige plekken wordt het water onder het zand verwarmd door hete platen. Als je daar een gat graaft, heb je dus een bad met super warm water (tot wel 60°!)! We waren wat aan de vroege kant, wat betekende dat het water eigenlijk nog net te hoog kwam. Hierdoor werden onze dammen een aantal keer overspoeld en konden we weer opnieuw beginnen! Uiteindelijk hebben we wel heerlijk kunnen genieten van een warm, zanderig bad! Terug bij het hostel hebben we snel gedoucht en zijn we weer lekker bij het kampvuur gaan zitten!
Op zaterdag was het weer tijd voor de bus. Op naar de surfhoofdstad van Nieuw Zeeland: Raglan! Het weer daar zou helaas niet zo heel erg goed zijn: zondag en maandag regen, dinsdag zou het opklaren. Ik had besloten om zondag een surfles te nemen, dinsdag surfspullen te huren en woensdag pas weer op de bus te stappen. De meesten vertrokken zondag al weer, een aantal op maandag en één jongen zou ook op woensdag vertrekken. De jongen besloot echter last minute toch al wel op zondag te vertrekken, waardoor ik waarschijnlijk alleen zou zijn op maandag en dinsdag. Daar had ik niet zo'n zin in, dus ik besloot om ook op maandag uit Raglan te vertrekken. Dat surfen komt ergens anders nog wel een keer. Die zaterdag zijn we naar een waterval gereden voor een klein wandelingetje en daarna konden we meedoen met een yogalesje op een heel erg tof uitzichtpunt vlakbij het hostel! Op zondag heb ik nog wel de surfles gedaan, in weer en wind! Was wel echt heel erg vet om te doen! Het is me zelfs gelukt om op te staan en een redelijk groot stuk door te glijden (durf het nog niet echt surfen te noemen, haha)! Het teruglopen naar de startspot was wel echt mega zwaar, dus ik ben niet heel vaak geweest, maar dat komt nog wel! Het water was/leek overigens ook niet heel koud doordat het regende en waaide, dus maar een paar bevroren tenen gelukkig. We hadden ook wel een hele chille surfleraar die de basics duidelijk heeft uitgelegd en erg enthousiast was!
Maandagochtend reden we door naar de volgende bestemming: Rotorua! Maar niet zonder een activiteiten-stop in Waitomo! Waitomo is een van de bekendere plaatsen met verschillende grotten met veel gloeiwormen! Dit is iets wat ik heel erg graag wilde doen omdat het betoverend klonk en er op foto's ook zo uit zag. Er waren verschillende manieren om deze grotten te ontdekken: in een soort zwemband, door middel van abseilen of middels een bootje en een wandeling. In verband met de kosten kozen wij (de Nederlandse Carine en Stephanie en ik) voor dat laatste. We deden de tour met een Australische dame en onze tourguide was een kiwi met een goed gevoel voor humor. Er stonden twee grotten op de planning: de eerste zouden we per boot verkennen en de tweede te voet. In de eerste grot hebben we heel erg genoten van de glowworms in het donker. Het was echt heel erg mooi! Zoals ons eerder al was verteld: een melkweg van glowworms! Het deed mij ook een beetje denken aan de droomvlucht in de Efteling. Na de eerste grot hebben we lekker warme chocomelk en een koekje gehad en zijn we doorgereden naar de tweede grot. Deze hebben we te voet verkend. In deze grot waren de voor mij bekende stalagmieten en stalactieten te zien. Maar daarnaast lagen er ook kadavers van een geit, een koe en een vogel. Die waren daar waarschijnlijk ooit naar binnen gevoerd met hevige regenval of naar binnen gelopen/gevlogen en door ziekte/blessure er niet meer uitgekomen.
Na Waitomo zijn we doorgereden naar Rotorua. Zoals ik al vertelde heb ik hier een relatief rustig weekje gehad. Rotorua staat bekend om zijn geothermische activiteit. In en rond de stad zie je hierdoor veel water dat natuurlijk is verwarmd, waaronder de twee meren. De geur die er vanaf komt is niet zo best want het is afkomstig van zwavel en ruikt dus naar rotte eieren...
In Rotorua zijn we een aantal keer naar de bar geweest. Dat was wel gezellig met de groep, maar verder waren er niet erg veel mensen, dus dat viel nog een beetje tegen. Ik verwacht dat het uitgaan richting de zomer wel wat beter zal worden.
Op dinsdagochtend ben ik naar Hells Gate geweest. Dit is een plek waar veel geothermische activiteit aanwezig is. De Maori gebruikten deze plek om te relaxen en ter verzorging van de huid, maar op sommige plekken kun je ook koken in het water. Het zou zelfs sneller gaan en lekkerder smaken dan wanneer je het met gewoon water in een pannetje kookt! We konden bij Hells Gate even met onze voeten in de modder pootjebaden met als resultaat een heerlijk zachte huid!
Op woensdag heb ik een wandeling door Rotorua gemaakt langs de meren en door het park. Langs de meren had ik weer een heel mooi uitzicht. Het meer is aan de ene kant witgekleurd door de zwavel terwijl het aan de andere kant 'gewoon' blauw is. Deze scheiding kun je heel erg goed zien, dat zag er erg bijzonder uit. In het park waren verschillende kleine modder- en waterpoeltjes.
Op donderdag ben ik met Carine, Stephanie en twee Duitse meiden (Michelle en Christina) naar de Polynesian Spa geweest: heerlijk relaxt, ondanks de regen.
Die avond ben ik met Michelle en Christina naar Pig & Whistle geweest omdat daar live muziek zou zijn waar we wel nieuwsgierig naar waren. De muziek was heel relaxt dus we hebben daar even gezeten maar zijn redelijk op tijd weer naar het hostel gegaan.
Op vrijdag (gisteren) heb ik een wandeling gemaakt door Whakarewarewa forest, ofwel Redwood forest. Ik besloot om een redelijk lange wandeling te doen van 11,5 km! Dan had ik het wandelen in ieder geval niet voor niets geoefend met paps en ben ik nog wat beter voorbereid op de Tongariro Alpine Crossing. Ik kreeg al snel een klein beetje spijt, omdat sommige stukken al wel redelijk stijl waren. Maar ik besloot telkens wel gewoon door te gaan. Ik volgde de paarse route, welke voor een groot deel gelijk liep aan de zwarte route (van 34km). Op een gegeven moment zag ik nog wel een zwarte pijl, maar geen paarse. Hmm.. Had ik een pijl gemist? Is geen bericht goed bericht? Ik had 3 opties: 1: teruglopen naar de laatste paarse pijl om te checken of ik er eentje had gemist; 2: toch de zwarte pijl volgen in de hoop dat de paarse verderop wel weer aanwezig zou zijn of 3: de derde weg kiezen die er was. Ik koos het laatste, maar liep al snel tegen een T-splitsing aan waar verder geen bordjes waren. Toen ben ik een stukje teruggelopen, maar ik had echt niks gemist. Toen belde ik naar het informatiepunt of zij iets wisten van een onduidelijke/missende pijl. Zij kon me echter niet helpen omdat ik op de kaart niet goed wist waar ik was. Er werd geadviseerd om terug te gaan. Ik ben toen toch nog een klein stukje de zwarte pijl gaan volgen.. En na zo'n 200m was daar toch ook een paarse pijl! Jeej! Dit kostte me helaas wel 45 minuten, hahaha. Uiteindelijk ben ik na 4,5 uur weer aangekomen bij het startpunt. Volgens het informatieboekje doe je er normaalgesproken 3,5 uur over. Het was wel echt een heel mooi bos met veel ups en downs en heel veel varens. Deze varens kom je door heel Nieuw Zeeland wel zo'n beetje tegen, maar hier waren het er wel echt heel erg veel!
Vanmorgen zaten we weer om half 9 in de bus naar Maraehako Bay voor een tripje op de east coast. Hier heb ik met een groepje een wandelingetje gemaakt langs het schattige baaitje en hebben we lekker aan het water gezeten. Een beetje in de hoop pinguïns te zien, maar dit keer hadden we dat geluk helaas niet.
Vandaag heb ik telkens stukjes geschreven van dit verhaal. Momenteel zit ik in de keuken van het hostel in een heerlijke stoel en ga ik strakjes lekker richting bed. Morgen moeten we nog vroeger de bus in: 8 uur! Dan rijden we door naar Tatapouri (Gisborne).

1. Charlotte:
    Top Josses,
    Grappig je taalgebruik verengelst a bit.
  2. Charlotte:
    Top Josses,
    Grappig je taalgebruik verengelst a bit.
  3. Jan:
    7 oktober 2017
    En typ je dit nou allemaal op je slimme telefoon? Dat is nog het allerknapste😎
  4. Ineke:
    7 oktober 2017
    Ha Jos, het viel me op dat je op een gegeven moment niet je eigen plan trok, maar mee ging met de groep.
    Ben sowieso benieuwd wat je nu alleen doet en wat met anderen en of dit aldoor een issue is............................?
    Ineke
  5. Ineke:
    7 oktober 2017
    Dit bedoel ik niet als kritiek!
    Ik ben zelf 1 keer alleen op reis gegaan naar Israël en merkte dat ik me teveel vasthield aan de anderen en vraag me dus af of dat bij jou ook speelt!